Allt om stödstrumpor

Allt om stödstrumpor

Människor har på sig stödstrumpor för olika anledningar, allt från bekvämligheten, till att bli bättre i idrott och för att förebygga allvarliga medicinska åkommor.

Rent grundläggande förbättrar de blodflödet. De kan minska smärta och svullnad i benen. De kan också minska risken för djupa ventromboser (DVT), ett slags blodpropp, och andra cirkulationsbesvär.

De finns att få i olika storlek och styrka, så det är bra om du bestämmer dig för vilket alternativ som passar just dig bäst.

Mer i detalj, vad är stödstrumpor?

Stödstrumpor är specialgjorda, åtsittande, elastiska strumpor som på ett mjukt sätt klämmer åt kring dina ben.

Avpassade kompressions- eller stödstrumpor sitter tätare kring vristen och lösare längre upp längs benet.

Sedan finns det även något som kallas vadskydd, men det är enbart själva ”bendelen”, utan att påverka foten.

Vem använder stödstrumpor?

Det kan vara allt från helt friska personer som söker bekvämligheten (åter igen) samt personer som har eller riskerar att få problem med blodcirkulation, det vill säga åderbråck och diabetes.

Som sagt, kategorin av människor som använder sig av den här typen av strumpor är stor, så låt oss lista några utav dem nedan:

  • Personer som just genomgått operation
  • De som är sängliggande eller har svårt att röra benen
  • Personen som står upp mycket i jobbet
  • Idrottare
  • Gravida kvinnor
  • Personer som reser långa sträckor med flyg, som piloter

Varför är de bra att använda?

Trycket som de här strumporna lägger an på dina ben får dina blodkärl att fungera bättre. Artärerna som transporterar syrerikt blod till musklerna kan slappna av så att blodet flödar fram bättre.

Venerna får en puff så att de skickar tillbaka blodet till hjärtat.

Stödstrumpor kan hindra benen från att bli trötta och smärtande. De kan också lätta på svullnader i fötterna och vristerna och även hindra spindelvener och åderbråck.

De kan till och med göra så att du inte blir yr och snurrig när du reser dig upp.

Eftersom blodet hela tiden rör sig så får det svårare att klumpa ihop sig i venerna och bilda blodproppar. Om det bildas en enda och den sliter sig loss kan den färdas med blodet och fastna på något farligt ställe, som i lungorna.

Proppar gör det också svårare för blodet att ta sig förbi dem och det kan orsaka svullnad, missfärgad hud och andra problem.

Vissa idrottare, som löpare, basketbollspelare och triathleter, använder stödstrumpor och ”vadstöd” på benen och armarna. Man tror att bättre blodflöde under rörelsen gör att syret får lättare att komma fram till musklerna, och därmed hjälper stödet mot vävnadsskador.

Och efteråt förstärker den blod- och lymfcirkulationen och får musklerna att återhämta sig snabbare. De kommer inte vara lika ömma, och inte krampa lika mycket.

Studier visar att utstyrseln har liten eller ingen effekt alls på idrottsprestationen, men vissa personer tror ändå blint på det. Kanske tron på det får dem att prestera bättre.

Bevisen för snabbare återhämtning är mer påtaglig, men inte tillräckligt för att göra någon skillnad.

Hur man bär dem

Släta ut strumporna så de ligger jämnt mot huden. Se till så de inte veckar sig. Se till så att de inte är för långa. Undvik att vika och rulla ner dem uppifrån eftersom detta kan få dem att strama för hårt.

Det kan orsaka problem med blodflödet eller stoppa cirkulationen på samma sätt som ett tryckförband.

Om din läkare ha sagt åt dig att bära dem vill du säkert ha på dig dem så mycket som möjligt. Men du kan ta av dem för att duscha och bada. Du kan ha vanliga strumpor, tofflor eller skor över dina stödstrumpor. Hör med din läkare hur ofta och länge du behöver ha dem på.

Man kan se stödstrumpor på många olika personers ben, från piloter, flygvärdinnor, löpare och sjuksköterskor till gravida kvinnor, människor som återhämtar sig efter operation och de som löper risk för blodproppar i benen.

Det finns en kopiös mängd olika sorters stödstrumpor ute på marknaden och materialen och priserna på strumporna varierar kraftigt.

Bortsett från medicinsk användning, kan vem som helst ha nytta av att ha på sig stödstrumpor. Finns det några risker med att bära dem? Vad betyder det angivna instruktioner som ibland står på paketet?

Stödstrumpor

Vem ska bära stödstrumpor?

Den största fördelen får personer med vissa problem med benen eller som löper risk att få blodproppar i benen, det som kallas djupa ventromboser (DVT). Flera faktorer kan öka risken för blodproppar, som långvarigt sängliggande (som efter operationer), att sitta långa stunder (som på flygplan) användning av p-piller eller hormonersättningsbehandling, graviditet, släktingar med DVT, inflammatoriska tarmsjukdomar och vissa ärftliga koagulationsrubbningar. Stödstrumpor används också ibland för personer med akut DVT, för att hindra en rad olika symptom på det som kallas posttrombotiskt syndrom och som innebär smärta och svullnad i benet.

Andra grupper som kan ha nytta av att bära stödstrumpor är personer med åderbråck, bensår (som mer specifikt kallas venösa bensår), eller bensvullnad (ödem) och även de med cirkulationsproblem. Personer som ägnar stor del av sin tid med att stå upp kan uppleva strumporna bekväma, även om de inte har någon direkt medicinsk nytta av dem.

Hur hjälper stödstrumpor dig?

Blodet i venerna måste arbeta mot tyngdkraften för att flöda tillbaka till hjärtat. Allt som hindrar det flödet - som cirkulationsproblem, avsaknad av rörelse (särskilt efter skada eller operation) eller svaghet i venväggarna (som man kallar venös insufficiens) - gör att blod samlas i venerna i nederbenen och fötterna och leder till svullnad, ömhet och bentrötthet, det kan också göra dig mottaglig för blodpropp. Genom att krama benvävnaden och venväggarna hjälper kompressionsstrumporna blodet i venerna att återvända till hjärtat.

De kan också förbättra flödet av lymfa som finns i benens celler. Förbättring av lymflödet kan minska vävnadssvullnad. Strumporna kan öka komforten hos friska människor även om de inte ger några direkta hälsomässiga fördelar. Till exempel så kan förbättrat blod- och lymfflöde göra att vissa människor upplever att benen blir mindre trötta. Som vi pratade om tidigare i artikeln är det många löpare och andra idrottsmän som ibland bär stödstrumpor för att förbättra sina idrottsresultat eller för att förhindra skador.

Stödstrumpor gör nytta, dock bara om de bärs på rätt sätt. Om till exempel strumporna bärs ”skrynkliga”, kan detta leda till nya eller värre problem (om det du haft problem innan), eftersom veck eller skrynklor kan öka trycket mot på huden. Sitter stödstrumporna för högt, särskilt om de var lårhöga istället för knähöga, kan de snabbt uppfattas som obekväma.

Finns det människor som inte bör använda stödstrumpor?

Strumporna är i allmänhet säkra att bära och innebär få eller inga risker, förutsatt att de bärs slätt mot benet, utan några veck. Men vissa människor bör undvika dem, som de med polyneuropati eller vissa andra åkommor som påverkar känslan i huden, de som genomgått perifer artär-bypass-transplantation, perifer kärlsjukdom, hudinfektion, dermatit med vätskande och ömtålig hud, kraftig bensvullnad, lungödem till följd av hjärtsvikt. Var och en av dessa tillstånd innebär olika risker.

Till exempel för personer med perifer kärlsjukdom kan strumporna förvärra för syretransporten i artärerna med nedsatt blodflöde. Personer som har problem med känseln, som polyneuropati, kanske inte känner om strumporna sitter för hårt, vilken kan leda till nedsatt cirkulation. Och vissa sjukdomar och infektioner i huden kan förvärras med stödstrumpor som täcker och trycker på området.

Rent allmänt, om du har någon medicinsk åkomma, prata med sjukvårdspersonalen eller läkaren innan du använder stödstrumpor för att se om de är lämpliga för dig.

Vart säljs stödstrumpor vanligtvis?

Du kan köpa stödstrumpor online, som hos oss, på apotek och i butiker som säljer sjukvårdsartiklar. Det är nästan alltid billigare att köpa stödstrumpor hos Strumpbudet. Priserna varierar kraftigt beroende på flera faktorer, som om det är något särskilt varumärke, tygkvalitet (som t ex jämnhet och mjukhet, om det släpper igenom luft och kan avlägsna fukt), om de är specialanpassade, genomskinliga eller inte genomskinliga (enbart en modefråga), med eller utan tå, gjorda av latex eller är latexfria, och, givetvis, längd, kompressionens styrka och vilket syfte strumpan ska fylla (exempelvis lindring vid bensår). Om du har någon medicinsk åkomma och din vårdgivare har rekommenderat kompressionsstrumpor, fråga vilken sort du ska ha.

Hur avgör du om det är rätt storlek och längd?

Det finns ingen fastställd standard när det gäller storlek, så knepet är att använda ett måttband. Du behöver mäta på flera ställen på benet, som omkretsen på vristen, vaden och låret och avståndet mellan knät och golvet. (Exakt vilka ställen du behöver mäta beror på strumpans längd - knähöga, lårhöga eller tights.)

Hur högt på benet strumporna ska gå beror på varför du har dem. Knähöga är lättare att bära och i allmänhet mer bekväma än lårhöga. Om du har strumporna utan någon bakomliggande medicinsk orsak, som för att du springer eller står upp flera timmar på jobbet, då kan det vara klokt att börja med ett par knähöga. Om du har strumporna av medicinska skäl ska din läkare bestämma vilka som passar dig bäst. Lårhöga strumpor rekommenderas ibland framför knähöga om det handlar om att förhindra DVT efter operationer, men det finns inga säkra bevis på att den höjden mer effektivt förhindrar blodproppar.

Stödstrumpor eller kompressionsstrumpor? Och vad betyder kompressions-skalan?

Stödstrumpor eller kompressionsstrumpor finns i fyra eller fem olika klasser, som beror på storleken på trycket (mätt i millimeterkvicksilver, eller mmHg) mot benet.

Ju högre siffra, desto högre tryck. Som en allmän regel är lätt kompression (under 15 mmHg) till för friska personer, som gravida kvinnor som har trötta eller utmattade ben efter att ha suttit och stått en hel dag.

Normal kompression (15 till 20 mmHg) kan förhindra DVT för flygresenärer och avhjälpa lättare bensvullnad.

Högre trycknivåer (20 till 30 mmHg, 30 till 40 mmHg eller mer än 40 mmHg), ibland benämnda ”medicinska kompressioner”, är till för medicinsk användning så som åderbråck, ödem och för att förhindra blodproppar efter operationer. Dessa starkare stödstrumpor är ofta graderade, vilket innebär att de sitter hårdare längre ner (vid foten och vristen) och lösare högre upp. Det här förhindrar att blodflödet stoppas istället för att det kommer igång.

Hur länge ska man ha på sig strumporna?

Det finns inget svar på det. Det beror först och främst på orsakerna till varför man bär dem. Om det har att göra med problem med venerna kan strumporna bäras hela dagen och tas av när man lägger sig eller när man kopplar av hemma och har benen högt. Om man har dem efter operation så rekommenderas det i allmänhet att de ska bäras när man sitter eller står under långa stunder.

Slutsats: Om du har någon medicinsk åkomma, prata med din läkare om du kanske kan ha nytta av stödstrumpor och vilken sort som skulle kunna passa dig. Om du är frisk och vill ha dem för att du ska flyga långt, för att du har ett jobb där du måste stå upp mycket eller har de av något annat icke-medicinskt skäl, då kan du börja med lätta stödstrumpor och pröva dig fram och se vad som känns bekvämast och fungerar bäst för dig.

Och tillslut, Vet du om att du behöver stödstrumpor och vill köpa dem online, ja då kan du kolla in den stora variation av stödstrumpor vi erbjuder, där vi tagit fram strumpor för alla intressen och smaker. Allt detta för att just du ska ha möjlighet att klä dig och dina fötter efter eget tycke. Vi har allt från vardagsstrumpor till funktionsstrumpor.

Räkna därför med att det finns något för alla. Vi gör alltid vårt bästa för att förse våra kunder med strumpor som de är i behov av. Därför tror vi att vi levererar bästa möjliga kundservice och kan stolt säga att vi har många återkommande kunder!

Relaterade taggar

Söndag Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Agusti September Oktober November December