SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post support@strumpbudet.se ). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.
Under 2018, den 25 maj ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.
En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är vår VD (Johan Larsson) dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information kontakta oss då på support@strumpbudet.se.
HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?
När du handlar i en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Vissa av våra kunder undrar vad vi gör med informationen och här beskriver vi lite mer formellt hur vi arbetar med information. Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.
SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor för att kunna skicka varorna hem till dig. Beställer du till ditt jobb eller sommarställe behöver vi inte ens veta var du bor. Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort så krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna eller Shopify Payments sköter kortbetalningar via oss.Vi behöver även veta vilka produkter du beställer samt så behöver vi din e-postadress för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.En mer detaljerad beskrivning finns under nästkommande rubrik.
Om du vill kommentera våra blogginlägg så kan du välja att göra det genom att logga in genom ditt Facebook konto. Detta är för att vi ska kunna verifiera att alla som skriver är verkliga människor.
VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss så går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.
Shopify:
Vi använder ett system för vår webshop som heter Shopify. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlat. När du lägger en beställning på www.strumpbudet.se så gör du det i Shopify.
Din beställning hamnar då i en databas hos Shopify som vi och Shopifys tekniker har tillgång till. Shopify förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och att vi begär det. I beställningen finns information om vilka produkter (tex strumpor eller stödstrumpor) du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt den adress vi ska skicka varorna till.
Det är från Shopify du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order. Om du gör byten eller skickar tillbaka varor till oss så brukar vi notera det i Shopify. En sådan notis kan exempelvis se ut så här: "Order: 100916 vill byta till mindre storlek istället." Här kan vi också spara och lägga in mejlkonversationer kopplade till beställning och byten. Vi skriver aldrig någon personlig information i notisfältet utan bara sådant som är relaterat till beställningen.
Judge.me och Reputon:
Vi använder oss av judge.me samt Reputon för att kunna förbättra vår service- och köpupplevelse. Via dessa skickar vi ut ett mejl till dig några dagar efter du lagt din order. Där kan du lämna ett omdöme om hur du upplevde ditt köp hos oss och om du är nöjd med dina strumpor eller underkläder. Detta är till stor hjälp för oss i jakten på ständig utveckling för att du som kund ska vara så nöjd som möjligt med ditt köp.Om du via Reputon skriver en recension för Trustpilot kan denna, tillsammans med ditt namn, komma att synas på vår hemsida. Har du en bild kopplad till ditt Trustpilotkonto kommer även denna att synas vid din recension på hemsidan.
Skriver du en recension via judge.me är detta en produktrelaterad recension som tillsammans med ditt namn kan komma att synas på produktsidan för denna produkt, under fliken "Recensioner".
Vi har ett personbiträdesavtal med Trustpilot.
Trustpilot, judge.me och Reputon används som data processorer.
Vill du bli raderad ur vår databas?
Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av Strumpbudet med undantag av följande situationer
*har ett pågående ärende med kundservice
*har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
*har en obetald skuld hos Strumpbudet, oberoende av betalningsmetod
*misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste tre åren
*din skuld har sålts vidare till tredje part under de senaste tre åren eller ett år för avlidna kunder
*din kreditansökan har avslagits inom de senaste tre månaderna
*om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte
Kontakta då oss på support@strumpbudet.se så raderar vi dina uppgifter.
Du kan också välja att begära ut dina uppgifter. Då skickar du ett mail till support@strumpbudet.se.
KLARNA
När du kommer till kassan så måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt så kommer en extern betalningsförmedlare få information om ditt köp. Klarna har ett system där orderns innehåll syns där det kan se ut så här:
"Svarta stödstrumpor 1 st 79 kr totalt 158 kr"
Har du frågor kring hur Klarna behandlar din information så hittar du mer här https://www.klarna.com/se/dataskydd/
Vi har ett personbiträdesavtal med Klarna.
LOGISTIK
För att skicka ditt paket hem till din brevlåda eller till närmsta utlämningsställe så använder vi oss av Shipmondo. Där fyller vi i ditt namn, adress, telefonnummer och vikt på paketet, så att paketet ska kunna komma fram till just dig.
Paketet levereras sedan av Postnord.
DINA KUNDMEJL
Vi använder A2hosting för vår kundservice mail. När du mailar till support@strumpbudet.se är det alltså a2hosting e-posttjänst vi använder. Normalt sett raderar vi inkomna mail senast 12 månader efter att vi mottagit dom. Behöver vi spara någon information så lägger vi över den informationen i Shopify.
DATASKYDDSANSVARIG HOS STRUMPBUDET?
Vår VD Johan Larsson är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ha kontakt så mejla gärna support@strumpbudet.se.
HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig. Vill du inte ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.
VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten.
COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
HUR LÄNGE SPARAR VI DINA UPPGIFTER?
Strumpbudet sparar inte dina personuppgifter. Du kan enkelt radera cookies från din dator eller mobila enhet via webbläsaren. För instruktioner om hur du hanterar och raderar kakor, gå till alternativet ""Hjälp"" i din webbläsare. Där kan du välja att avaktivera cookies eller få en avisering varje gång en ny cookie skickas till din dator eller mobila enhet. Observera att du, om du väljer att avaktivera cookies, då kommer du inte att kunna utnyttja alla funktioner på vår webbplats.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". "Google analytics" Sparar statistik om hur många besökare vi har per dag. Den informationen lagras i 26 månader innan den raderas. Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läser mer om vad det betyder för dig (https://policies.google.com/privacy/update?hl=sv).
Vi använder oss av Facebook pixel på vår sida för att spåra följande för att förbättra innehållet på vår shop och re-marketing via Facebook:
Sido- och produktvisningar, Artiklar som är tillagda till eller borttagna från varukorg, Söktermer, Kundklicks-ID, Kundens agent-ID, Betalningsinformation, Påbörjad betalning i kassa, Inköp.
INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.
ÄNDRINGAR I INTEGRITETSPOLCIY
Strumpbudet förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna Integritetspolicy. Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på info@strumpbudet.se. Nu hoppas vi att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina strumpor hos oss.